Chcesz, by zarządzanie firmą oraz podejmowanie istotnych decyzji biznesowych stało się łatwiejsze? Postaw na efektywną analizę i wizualizację swoich danych. Wykorzystaj narzędzia BI, takie jak Tableau i twórz dashboardy, które umożliwią Ci błyskawiczne wyciąganie wniosków, rozpoznawanie problemów i ocenę sytuacji firmy. Jak zaprojektować perfekcyjny dashboard? Skorzystaj z naszych wskazówek!
Dashboard – praktyczna pomoc w zrozumieniu danych
Dashboard nazywany jest także kokpitem i pełni analogiczną funkcję do kokpitu w samolocie lub aucie. Zawiera strategiczne z punktu widzenia osoby zarządzającej informacje i ułatwia monitorowanie procesów biznesowych, nierzadko zapewniając firmie przewagę nad konkurencją. Interaktywny kokpit menedżerski można także porównać do lupy, która pozwala dostrzec ewentualne zagrożenia i możliwości rozwoju danej organizacji.
W zależności od charakteru prezentowanych informacji, odbiorców oraz założonych celów, wyróżniamy kilka typów dashboardów:
- operacyjny – umożliwia monitorowanie operacji, wykorzystywany przez specjalistów
- strategiczny – pozwala kontrolować realizację założonej strategii, dedykowany osobom zarządzającym firmą
- taktyczny – dla analityków i menedżerów, służy monitorowaniu postępów
Idealny kokpit menedżerski, czyli jaki?
Aby kokpit właściwie pełnił swoją funkcję, powinien być przejrzysty i czytelny. Liczy się także dostosowanie do potrzeb informacyjnych użytkownika oraz odpowiedni dobór formy wizualizacji. Biorąc pod uwagę fakt, że informacje zawarte w obrazie są szybciej i skuteczniej przyswajane przez nasz mózg, charakter wizualizacji ma duże znaczenie dla efektywności dashboardu. Jakie formy wizualizacji cieszą się największą popularnością? Najłatwiej przychodzi nam zrozumienie danych zawartych w wykresach, tabelach, mapach i histogramach. Pomocne okazują się także kontrolki i wskaźniki.
SMART dashboard – poznaj cechy efektywnego kokpitu
Aby opisać idealny kokpit menedżerski często wykorzystywany jest akronim SMART. Co kryje się za poszczególnymi literami? Sprawdźmy.
S – synergic – spójność przedstawianych w różnych ujęciach informacji, efektywność wizualna
M – monitor KPIs – nacisk na kluczowe wskaźniki, które ułatwiają podejmowanie decyzji
A – accurate – tworzenie dashboardów w oparciu o sprawdzone i wiarygodne dane
R – responsive – monitorowanie odchyleń od przyjętych wartości
T – timely – wykorzystywanie aktualnych informacji
Kokpit menedżerski – IMPACT
To wciąż nie wszystko. Do definicji idealnego kokpitu wciąż brakuje nam kilku cech, które znakomicie opisuje kolejny akronim, czyli IMPACT.
I – interactive – możliwość drążenia danych
M – more data history – możliwość śledzenia trendów, opartych o historyczne dane
P – personalized – dostosowanie do indywidualnego odbiorcy
A – analytical – opcja monitorowania zmian dla różnych wariantów decyzyjnych, możliwość porównywania danych
C – collaborative – łatwa komunikacja
T – trackability – łatwy dobór śledzonych parametrów
Jeśli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu efektywnych dashboardów, skorzystaj z dostępnych w ofercie NewDataLabS kursów online. Zyskasz praktyczną wiedzę, dotyczącą etapów tworzenia przejrzystych kokpitów menedżerskich oraz gotowe rozwiązania w zakresie wizualizacji swoich danych. Zapraszamy!