Sukces wielu firm wiąże się z dostępem do informacji. Rzetelna analiza danych ułatwia podejmowanie biznesowych decyzji i planowanie strategii. A skoro mowa o danych, to nie może zabraknąć pojęcia Big Data. Co się za nim kryje? Jak można wykorzystać Big Data dla swojego biznesu? Bierzemy temat pod lupę.
Co to jest Big Data?
Zacznijmy od tego, jak należy rozumieć pojęcie Big Data. To znacznie więcej niż gigantyczny zbiór danych cyfrowych, wykorzystywanych przez firmy do pozyskiwania nowych, często cennych z ich punktu widzenia informacji. Opisany w raporcie META Group (obecnie Gartner) z 2001 roku model 3V ułatwia zdefiniowanie terminu. Zgodnie z definicją, atrybuty Big Data to objętość (volume), szybkość przetwarzania (velocity) i różnorodność (variety). W 2011 roku pojęcie poszerzono o złożoność (complexity) oraz zmienność (variability). Model Gartnera pozwala lepiej zrozumieć termin Big Data. Warto wiedzieć, że określane nim są nie tylko zbiory zmiennych danych, ale też wszystkie działania związane z ich pozyskiwaniem, przetwarzaniem, analizą i magazynowaniem. Ze względu na rozmiary Big Data i złożoność generowanych informacji, przetwarzanie zbiorów danych wymaga zastosowania specjalnych narzędzi.
Big Data – jak zacząć?
Liczba generowanych przez ludzi danych z roku na rok rośnie. W 2020 roku ma osiągnąć 40 zetabajtów (miliardów terabajtów). Ich przetwarzanie bez odpowiedniego oprogramowania oraz narzędzi nie jest możliwe. Jak wykorzystać do swoich celów Big Data? Kurs może być dobrym pomysłem dla tych, którzy nie posiadają jeszcze wiedzy w tej dziedzinie lub chcą ją poszerzyć. Warto także skorzystać z profesjonalnej pomocy przygotowania danych – ETL, by przyspieszyć pracę z danymi i uniknąć błędów na etapie ich gromadzenia i analizy. Z pewnością przydatna przy rozpoczynaniu przygody z Big Data okaże się wiedza z zakresu programowania, baz danych i statystyki. Duże znaczenie ma wizualna eksploracja danych, która pozwala lepiej je zrozumieć i wykorzystać.
Big Data w Tableau
Aby uzyskać z gromadzonych danych odpowiedzi na pytania o kierunek rozwoju firmy lub znaleźć sposoby na zdobycie przewagi nad konkurencją, trzeba je najpierw zobaczyć. Warto w tym celu wykorzystać Tableau, niezawodne narzędzie BI do wizualizacji danych. Tableau umożliwia błyskawiczny dostęp do informacji. Narzędzie analizuje pochodzące z różnych źródeł dane cyfrowe i wyświetla je w przejrzystej formie. Big Data w Tableau to świeże spojrzenie na dane. Można je zobaczyć w formie dashboardów, czyli interaktywnych, jednoekranowych zestawień, które ułatwiają analizę informacji i wyciąganie wniosków.
Dzięki Tableau nie tylko specjaliści IT, ale też wszyscy inni użytkownicy mogą połączyć się ze źródłem danych, zwizualizować je i udostępnić wynik. Tableau zostało stworzone z myślą o każdym, kto chce zobaczyć i zrozumieć dane, także z myślą o tych, którzy jeszcze do niedawna nie wiedzieli, jak wykorzystać Big Data w swojej firmie. Zgodnie z zawartymi w raporcie Gartnera opiniami użytkowników, Tableau uznawane jest za najbardziej przyjazne spośród narzędzi BI. Aby dowiedzieć się więcej, warto zajrzeć na stronę NewDataLabS, partnera Tableau w Polsce.